پس از انتشار بخش اول مصاحبه با مدير بلاگفا در روزنامه شرق در اول شهريور ۸۵ ، بخش دوم اين مصاحبه نيز در ششم شهريور ۸۵ در صفحه رسانه اين روزنامه منتشر شد كه در ادامه درج شده است.
اولين نوشته وبلاگ عليرضا شيرازي با يك شعر آغاز مي شود و در نوشته هاي بعدي مي توان مطالب تخصصي را مورد مطالعه قرار داد. به نظر شما نويسنده وبلاگ بايد روي يك موضوع خاص متمركز شود يا اينكه به پركندگي نوشته اعتقاد داريد ؟
اولين نوشته وبلاگ من از نظر تاريخي مطلبي در مورد معرفي وبلاگ است و پس از آن يك مطلب تخصصي نگاشته شده است. اما همان طور كه اشاره داشتيد ممكن است شعر و يا نظرات غيرمرتبط با تخصص و فعاليت كاري ام را نيز در وبلاگم بنويسم و اين تنها يك دليل دارد اينجا وبلاگ شخصي من است نه يك وبلاگ تخصصي و نه يك وبلاگ شعر. آنچه كه به آن فكر مي كنم، احساسم و يا هر چيزي كه برايم جالب يا آزار دهنده است مي تواند در وبلاگم منتشر شود. با اين حال همان طور كه در نخستين مطلب وبلاگ نيز به آن اشاره داشته ام تلاش دارم كه مجموع مطالب وبلاگ براي خوانندگان مفيد واقع شود. اين خود وبلاگ نويس يا عنوان و توضيح يك وبلاگ است كه موضوع آن را مشخص مي كند. طبيعتا همه ما از وبلاگي كه مستقيما در توضيحات وبلاگ اشاره دارد كه وبلاگي تخصصي است انتظار مشاهده مطالب تخصصي داريم اما هنگامي كه بحث وبلاگ شخصي است اين ديگر نوع مطالب و نظر نويسنده است كه موضوع وبلاگ را مشخص مي كند.
استاندارد به روز كردن وبلاگ از نظر شما بايد چگونه باشد و آيا به اين گفته اعتقاد داريد كه به روز رساني مرتب وبلاگ به نوعي احترام به خوانندگان وبلاگ است؟
واقعا نمي توان استاندارد خاصي را براي به روز شدن وبلاگ تعيين كرد. در واقع اين خود وبلاگ نويس است كه انتظار كاربران را تعيين مي كند. به طور مثال نويسنده وبلاگي كه هر روز وبلاگش را به روزرساني كرده است اين انتظار را در كاربر ايجاده كرده كه هر روز با يك متن جديد روبه رو شود. با اين حال به نظرم حداقل يك بار به روزرساني وبلاگ در هفته مي تواند در رضايت خواننده موثر باشد. در مورد بخش دوم سئوال نيز تا حدودي به اين مسئله اعتقاد دارم. با اين حال هيچ كس نمي تواند از فردي انتظار داشته باشد كه دقيقا و در يك دوره زماني مشخص وبلاگ خود را به روز كند، درگيري هاي شغلي يا خانوادگي يا كسالت و خستگي گاهي اوقات سبب مي شود نويسنده وبلاگ حوصله اي را براي به روزرساني وبلاگ نداشته باشد.
رقابت در سرويس دهندگان وبلاگ نويسي به چه صورتي است و به نظر شما رقيب سرسخت بلاگفا كدام سرويس دهنده است. آيا براي پيروز شدن در اين رقابت برنامه هايي در نظر داريد؟صورت اين رقابت را كساني كه خارج از تيم مديريت سرويس دهندگان وبلاگ هستند بهتر مي توانند تشخيص دهند. همچنين شرايط و موقعيت و نظر و اهداف تيم مديريت هر سرويس دهنده نيز نوع رقابت را تعيين مي كند. قاعدتا اهداف سرويسي كه پيشرفت خوبي داشته و يا رتبه بالايي را در جذب كاربر و بازديدكننده دارد با سرويس تازه كاري كه به فكر جذب كاربر است يا سرويسي كه موقعيت خود را در خطر مي بيند متفاوت است. مدير يك سايت ممكن است به فكر كسب هر چه بيشتر كاربران باشد، ديگري به فكر جذب منابع، وام يا كمك هاي مالي و يا در نظر داشتن اهداف فرهنگي خود باشد.
بلاگفا خوشبختانه توانسته موقعيت مناسبي در بين سرويس دهندگان وبلاگ فارسي كسب كند و آنچه امروز براي ما مهم است نه رقابت با يك سرويس دهنده ديگر وبلاگ بلكه جلب نظر كاربران، گسترش خدمات و در نهايت شكل دهي به كسب و كار سايت بلاگفا است.
كثر سرويس دهندگان به نوعي پشتوانه مالي قوي دارند اين وضعيت براي بلاگفا به چه صورتي است. آيا بلاگفا اسپانسر خاصي دارد؟فكر نمي كنم كه كثر سرويس دهندگان از چنين پشتوانه مالي قدرتمندي برخوردار باشند. در واقع تنها معدودي از سرويس دهندگان از چنين پشتوانه اي برخوردارند. بسياري از سرويس هاي وبلاگ فعلي براساس فعاليت تيمي كوچكي شكل گرفته است كه همزمان با توسعه سايت توانسته اند منابع مالي براي خود تامين كنند يا به گروه يا شركت ديگري واگذار شده اند. در مورد بلاگفا نيز بايد بگويم ما از پشتيباني شركت
OURIRAN برخورداريم كه جنبه فني اين پشتيباني براي ما بسيار ارزشمندتر است و در اين زمينه اين شركت همكار بسيار خوبي براي ما بوده است. سرورهاي بلاگفا در ديتاسنتري قرار دارد كه دوستان و همكاران ما در كانادا آن را پشتيباني مي كنند. در مورد تامين ديگر هزينه هاي سايت به خصوص نيروي انساني و وقتي كه صرف مديريت سايت مي شود خوشبختانه توانسته ايم در ماه هاي اخير موفقيت هايي در كسب درآمد و شكل دهي كسب و كار سايت داشته باشيم.
داشتن يك سرويس دهنده وبلاگ چه سودي براي مدير آن دارد. آيا بلاگفا براي شما سودآور بوده است و به طور كلي ماهانه چه ميزان براي اين سرويس دهنده هزينه مي كنيد؟اين سود براي هر مدير سرويسي مي تواند متفاوت باشد، به اين صورت كه شايد يك مدير به دنبال كسب شهرت يا قدرت رسانه اي يا شايد ديگري به دنبال كسب درآمد باشد. به هر حال بلاگفا تجربه اي براي ارائه كار خوب و ممتاز و در عين حال مستقل را ايجاد كرد و به خصوص با توجه به اينكه برنامه نويسي سايت نيز توسط من انجام شده است سود نهايي از مديريت سايت را لذت ادامه و گسترش اين فعاليت مي دانم و البته بايد صريحا بگويم كه كسب درآمد از سايت به خصوص با توجه به هزينه ها و وقتي كه صرف پشتيباني از آن مي شود نيز از انتظارات من بوده و هست. بيشترين هزينه هاي ما هزينه تامين سرورها، خريد يا اجاره لايسنس نرم افزارهاي مورد استفاده و در نهايت وقتي كه بايد توسط نيروي انساني جهت پشتيباني، بررسي مشكلات و توسعه سيستم صرف مي شود، است.
خبر فروش بلاگفا را تكذيب مي كنيد يا تائيد. به نظر شما اين اخبار را چه كساني رواج مي دهند؟همان طور كه در اخبار سايت آمده و حتي در خود سايت هايي كه چنين خبرهايي را منتشر كرده اند اشاره شده چنين چيزي واقعيت ندارد. رواج چنين خبرهاي كذبي را قاعدتا بايستي در راستاي رقابت البته نه به شيوه درست آن معنا كرد.
شما به عنوان مدير سايت جست وجوگر پارسيك فكر نمي كنيد با وجود موتور جست وجويي همچون گوگل وجود اين جست وجوگر چندان به چشم نمي آيد؟
اگر قرار باشد اينگونه فكر كنيم كه ديگر نبايد بسياري از كارها را تجربه كنيم. من وجود بلاگر، گوگل يا هر سرويس موفق ديگري را دليلي بر عدم راه اندازي سايتي مشابه اما با شرايط و امكانات متفاوت نمي دانم. شرايط در زمان راه اندازي پارسيك به گونه اي ديگر بود و محيط فارسي و امكانات خاص براي جست وجوي فارسي با استقبال بالايي مواجه شد و حتي امروز نيز آمار سايت پارسيك نشان از تعداد زيادي كاربر و علاقه مند به استفاده از خدمات سايت را دارد.
يكي از موفق ترين منابع درباره اينكه كاربران اين روزها در اينترنت به دنبال چه چيزي هستند را مي توان با موتورهاي جست وجو حدس زد. سايت پارسيك در اين باره چه اقداماتي انجام داده است؟
به هر حال ما هر چند گاهي عملكرد سايت و كلمات جست وجو شده را بررسي مي كنيم اما حقيقت اين است اين آمارها چندان كاربردي نيست و تكنون نيز نهاد يا فردي نيز براي اطلاع از اين آمارها با ما تماس نگرفته است. ما نيز به دلايلي همچون حفظ حريم كاربران چندان به اين موضوع علاقه مند نيستيم، با اين حال همچنان علاقه مندي كاربران خود براي گسترش خدمات خود مدنظر داريم.
پارسيك چه رقبايي دارد و در ميان اين رقبا آيا از امتياز خاصي نيز بهره گرفته است؟اصولا فكر نمي كنم در سطحي مانند موتورهاي جست وجوگرهاي فارسي رقابت خاصي باشد. با وجود رقيبي مانند گوگل ،رقيب جدي براي هر سايت جست وجوگر ديگري تعريف شده است.
شما براي انتخاب منابع خبري پارسيك داراي چارچوب خاصي هستيد و اين منابع را به چه صورتي وارد سيستم مي كنيد؟منابع خبري با نظر و ديد انساني تعيين مي شوند. بزرگترين معيار براي ما توليد خبر است و تلاش مي كنيم سايت هايي به عنوان منابع خبري سايت انتخاب كنيم كه كثر مطالب آنها اخبار توليدي خودشان باشند. همچنين محبوبيت يا نفوذ سايت معيار ديگري براي انتخاب يك منبع خبري است.
از آنجا كه شما مديريت بلاگفا و پارسيك را در دست داريد فكر مي كنيد نگهداري از كدام يك دشوارتر است و اگر روزي مجبور به انتخاب يكي از اين دو سايت باشيد قرعه به نام كدام يك رقم خواهد خورد؟
نگهداري از سايت بلاگفا به خصوص به دليل حجم بالايي از كاربران و ماهيت سايت بسيار سخت تر و وقت گير تر است و به خصوص كه اين روزها كسب و كار بلاگفا فعاليت اصلي من است. اما پارسيك هميشه براي من جذابيت بالاتري داشته است چرا كه از ديد يك برنامه نويس هميشه برنامه هاي پيچيده داراي جذابيت بيشتري هستند و اينكه پارسيك قدمت بيشتري نسبت به بلاگفا دارد.
با وجود چندين سرويس دهنده وبلاگ فارسي نظر شما در مورد توليد محتواي فارسي روي وب چيست؟ سرويس دهندگان وبلاگ فارسي ميزبان بخشي بزرگ از محتواي فارسي در وب هستند و به خصوص اينكه اين محتوا توسط هزاران كاربر فارسي زبان و بدون پرداخت حقوق ايجاد شده است و اين محتوا از نظر ماهيتي با محتواي بسياري ديگر از توليدكنندگان محتواي فارسي مانند سايت هاي خبري يا علمي كه به صورت سنتي توسط عده اي معدود و با ديد، سياست و چارچوب مشخصي منتشر مي شوند متفاوت است. مطالب منتشر شده در وبلاگ ها را مي توان به نوعي نظر و دغدغه هاي بخشي از جامعه دانست و در عين حال در ميان آنها مطالب تخصصي و ارزشمند فراواني نيز وجود دارد اگرچه به دليل غير رسمي بودن و جوان بودن بسياري از بلاگ نويس ها مشكلاتي در نگارش مطالب آنها وجود دارد و همچنين با توجه به اينكه وبلاگ هاي حجم بالايي از مطالب فارسي را تشكيل مي دهند. اين قضيه مي تواند به نوعي ضعف به شمار آيد كه بايستي در جهت رفع اين دغدغه تلاش شود.
وضعيت بلاگفا از نظر توليد محتوا در مقابل ديگر سرويس دهندگان وبلاگ به چه صورتي است؟براساس گزارش يكي از سرويس دهندگان باسابقه وبلاگ فارسي كه در تاريخ ۲۵ مرداد اعلام شده است. يادداشت هاي ثبت شده در وبلاگ هاي زيرمجموعه بلاگفا سه ميليون ۹۷۹ هزار و ۷۷۵ مطلب است كه در واقع با توجه به آمار ديگر سرويس هاي وبلاگ فارسي هم كنون بلاگفا با فاصله زيادي بيش از نهصد هزار مطلب نسبت به ديگر رقباي خود، بزرگترين ميزبان محتواي وبلاگ هاي فارسي محسوب مي شود.
روزهاي گذشته خبري با عنوان احمدي نژاد وبلاگ نويس شد به نوعي كثر رسانه هاي داخلي و خارجي را به خود جذب كرد. نظر شما به عنوان مدير يكي از سرويس دهندگان وبلاگ در اين باره چيست؟مزيت اين مسئله در اين است كه وبلاگ نويسي به عنوان يك ابزار و پديده توسط مقامات بلند پايه پذيرفته شده است و اين جاي خوشحالي دارد كه ديگر شاهد محدود سازي در اين عرصه نباشيم. البته بايد در نظر داشته باشيم كه استفاده مقامات از وبلاگ تنها جنبه تبليغاتي نباشد.
آينده وبلاگ نويسي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
ما نمي توانيم به سادگي و براساس يك فرمول مشخص يا الگويي كه در كشورهاي ديگر وجود دارد در اين باره پيش بيني كنيم. براي مثال هنوز موضع حكومت در برابر وبلاگ ها و سرويس هاي وبلاگ فارسي نامشخص است و هرازچندگاهي اظهارنظر يا برنامه هاي برخي مسئولين دولتي را مي شنويم كه در صورت اجرا مي تواند آينده متفاوتي را براي وبلاگ هاي فارسي رقم بزند. همچنين گسترش نفوذ اينترنت در خانواده هاي ايراني، رشد كمي كاربران اينترنت در ايران، رواج اينترنت پرسرعت و حتي نوع كسب و كار و درآمد زايي در محيط وب و به خصوص براي سرويس هاي وبلاگ فارسي مي توانند در اين مورد تاثيرگذار باشد.
لينك به متن اصلي اين مصاحبه در سايت روزنامه شرق
[ بازدید : ] [ امتیاز :
]